Peter Griffioen: MBO docent
Peter komt als 62 jarige mbo docent met de vraag om begeleiding en inspiratie om gezond zijn pensioen te halen. Peter heeft als hobby tuinieren en beschikt over een grote eigen tuin. Het thema van de coaching wordt: de tuinman in de klas. Bewustzijn ontwikkelen dat je groei en ontwikkeling kan faciliteren maar daar geen grip op hebt. Het werken in de (eigen) tuin wordt zo een metafoor voor werken in het onderwijs.
We leggen de focus op: wat doe jij met de omgeving en wat doet de omgeving met jou. We onderzoeken deze wisselwerking op een praktische en inzichtelijke manier. Dit is oefenen met systemisch denken, waardevrij observeren en durven afwachten.
Peter schrijft in zijn reflectieverslag: “Nadenken over mijn eigen functioneren is niet mijn sterkste kant. Toch heb ik tijdens de gesprekken veel over mezelf verteld. Dat heeft te maken met de relaxte omgeving waarin de gesprekken plaatsvinden. In een prachtig gedeelte van de boerderij en in de velden vol met de meest mooie bloemen en planten.
Wat heeft deze manier van coachen mij geleerd?
- Leren kijken in het algemeen en het ingaan op details.
- Ik durf me kwetsbaarder op te stellen. Heb mijn zelfvertrouwen weer teruggekregen.
- Ik heb mijzelf weer teruggevonden, niet te verkrampt maar juist ontspannen te zijn.
- Ik kan beter over mijn funtioneren praten en kan door erover te praten gedrag aanpassen.
- Ik ben vrolijker geworden, minder gauw uit mijn evenwicht, stabieler.
- Ik kan weer makkelijker relativeren.
Het fijn is dat het hier zo rustig is en dat er naar zijn verhalen wordt geluisterd. Ik heb mijn leven hier teruggekregen”.
De afronding is een wandeling door de tuin en het maken van een ‘ervaringsboeket’.