Een passende sfeervolle boerderij voor duurzaam leren en ontwikkelen
Een groene locatie waar je ervaart ‘dat er van buiten te leren is’
Het is altijd mijn droom geweest om een eigen boerderijachtige locatie te hebben. Een mooie en levendige plek die altijd in ontwikkeling is, net als mensen en organisaties. Ik wilde een mooie en vooral grote tuin met bloemen en groenten en weilanden met dieren. Ik wilde een eigen locatie als groene vakvrouw, organisatietrainer en coach, om te gebruiken als leeromgeving en om te inspireren. Een inspiratieplek die ik kan delen met andere ondernemers die groene en/of creatieve diensten aanbieden of mooie dingen maken. Een plek waar ik kan laten ervaren dat er 'van buiten te leren' is.
Na een jarenlange zoektocht vonden we, Paul Brugman en Ria Markvoort, in het voorjaar van 2011 onze droomlocatie in de Achterhoek: boerderij Vennekotte te Laren. Die zomer zijn wij, als VOF De Hoge Woerd de eigenaar geworden. Ik kom terug in de omgeving waar ik opgegroeid ben.
Vennekotte was de boerderij van Derkje en Hendrik Beuzel. Zij hebben hier samen ongeveer 50 jaar geboerd. Derkje (82 jaar oud) komt hier nog steeds en volgt met eigen ogen hoe we haar boerderij getransformeerd hebben in Erve Vennekotte, centrum voor duurzaam leren en ontwikkelen. Het is heel bijzonder hoe we een band hebben opgebouwd. Ze deelt haar geschiedenis, haar levenswijsheid en haar verbondenheid met het platteland. We zijn allemaal blij dat we nu verbonden zijn aan elkaar. Derkje zou zeggen: “Het had allemaal wel heel anders kunnen lopen”. Dat beamen we dan met een glimlach en een zoen.
Verbondenheid met de plek waar je woont en leeft als duurzame waarde
Onze verbondenheid aan Erve Vennkotte gaat om een oude waarde, in onze ogen de essentie van duurzaamheid: commitment aan de plek waar je woont en werkt. We hebben een boerderij, een plek, met een geschiedenis gekocht waar we bewust en zorgvuldig mee willen omgaan.
We hebben gezocht naar een plek waar de historie voelbaar is om te gebruiken in leertrajecten.
`Waar kom je vandaan’ is dan een logische vraag. En dat is een mooie vraag gevolgd door: ‘Wat voeg je toe?’
Wij worden deel van de geschiedenis, ook door anders te doen. De deel, de stal waar de koeien stonden en dus het geld verdiend werd, is nu ook onze werkplek. De koeien hebben plaats gemaakt voor tafels en stoelen, een zitje bij de houtkachel, een beamer en een flip-over. Alle agrarische ruimten, de weilanden, de schapenstal, de koeienstal, de moes- en bloementuin, worden nu ook door en voor mensen gebruikt.
De varkensstallen zijn verbouwd tot een werkschuur waar workshops worden gehouden. Anderen mogen het hele erf gebruiken voor vergaderingen, voor creatieve werkateliers, voor ambachtelijke cursussen en voor bijzondere momenten zoals een condoleance.
Onze boerderij is een deel van een gemeenschap. We tonen onze verbondenheid in de omgeving door actief te zijn in buurt (modern naoberschap), door samen te werken met de lokale ondernemers en door het genereren van werk en reuring.
Een kleinschalige boerderij als centrum voor duurzaam leren en ontwikkelen
Wij tuinieren en boeren op een zeer kleine schaal en kunnen daarmee op een ecologische en filosofische manier laten zien dat alles met alles samenhangt. Dat is ook de betekenis van het woord centrum: een plek waar alles samenkomt, die energie en beweging brengt. Een boerderij is een beleefbare metafoor omdat ook mensen en organisaties voortdurend in ontwikkeling zijn. Een goede plek dus voor ervaringsgericht leren over duurzaamheid. Duurzaamheid organiseren is een slimme wijze van organiseren die verbindingen maakt tussen economische, menselijke en ecologische belangen.
We leren adviesbureaus, bedrijven en gemeenten hoe ze groene diensten kunnen ontwikkelen en natuurorganisaties leer ik juist hoe ze ondernemender kunnen zijn. Managementteams leren hier dat ze geen dure investeringen hoeven doen om duurzaam te ondernemen. Duurzaam leren en ontwikkelen gaat dus over onszelf, over de bewustwording van onze wijze van leven, keuzen maken en organiseren met aandacht voor de gevolgen elders en in de toekomst.